Usprawnianie widzenia
Podstawą tych zajęć jest ocena funkcjonalna widzenia w celu ustalenia stopnia widzenia i stwierdzenia, jak pozostałe resztki wzroku młodzież słabowidząca wykorzystuje w codziennym życiu.
Do oceny funkcji wzrokowych wykorzystujemy, m. in.: testy diagnostyczne L. Hyvarinen, testy widzenia kolorów, Baggolini i stereotesty (Mucha i Motyl, Lang).
Ponadto gabinet rehabilitacji wzroku wyposażony jest w: dioptriomierz, kasetkę okularowową z kompletem sferycznych i cylindrycznych soczewek skupiających oraz rozpraszających, a także szkieł pryzmatycznych, próbne oprawki okularowe, pudełko z pryzmami, pudełko testowe z okularami lupowymi, filtry poprawiające kontrast, hyperokular: +8D, +10D, +12D, +16D, +20D, +24 D, lampy LOW VISION, latarki punktowe, MLaplanat, monookulary, lupy, okulary lornetowe, powiększalniki telewizyjne i lupy elektroniczne.
Celem zajęć natomiast jest nauczenie wychowanków słabowidzących żyć z ograniczeniami wzroku, przez wytrenowanie ich w wykonaniu czynności życia codziennego, szkolnego, zawodowego z jak najmniejszą ilością ograniczeń, aby czuli się pełnowartościowymi członkami społeczeństwa.
Cel ten na zajęciach z rehabilitacji wzroku osiągamy m. in. poprzez:
-
dobór optycznych, nieoptycznych i elektronicznych pomocy wspomagających widzenie
-
naukę i doskonalenie posługiwania się pomocami wspomagającymi widzenie
-
dobór odpowiednich ćwiczeń usprawniających podstawowe funkcje wzrokowe, ćwiczeń poprawiających percepcje wzrokowe, ćwiczeń relaksacyjnych oczu i ćwiczeń oczu oraz ćwiczenia praktyczne
-
dobór ćwiczeń grafomotorycznych usprawniających rękę piszącą oraz ćwiczenia praktyczne
Na co dzień współpracujemy z lekarzem okulistą, optykiem i optometrystą.